ˆ

Statut

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XXIX/238/2006 Rady Gminy Stare Kurowo Rozdział VI - XII

Informacja ogłoszona dnia 2012-04-20 10:05:10 przez Zasilenie Danymi, informacja należąca do archiwum

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
 
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 83
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i trzech członków.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada na wniosek tej komisji.
§ 84
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wskazany przez niego członek komisji.
 
§ 85
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków komisji decyduje pisemnie  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
 
2. Zasady kontroli
 
§ 86
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych   i sołectw pod względem:
    1)  legalności,
    2)  gospodarności,
    3)  rzetelności,
    4)  celowości
    oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
    podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy oraz wykonanie uchwał Rady.
 
§ 87
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 88
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działania tego podmiotu.
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiącego niewielki fragment w jego działalności.
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli     zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
4) doraźne - w celu sprawdzenia indywidualnych spraw zgłoszonych przez mieszkańców gminy.
§ 89
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie  pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1
§ 90
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrole problemowe, sprawdzające i doraźne nie dłużej niż 2 dni robocze.
§ 91
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań ( kontrola wstępna ).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3.Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4.Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 -3 wykonywane są  niezwłocznie.
       5.Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 92
       1.  Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne  ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 86 ust1.
       2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania      kontrolnego.
       3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
    Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
    zeznania  świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
    kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 93
1. Kontroli dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co
    najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
4. Przewodniczący Komisji zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki o 
    zamiarze i zakresie kontroli.
5. Zespół kontrolujący przystępuje do kontroli nie później niż 7 dni od zawiadomienia 
    jednostki kontrolowanej.
6. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
    kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3.
7. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie zespołu kontrolującego są
    zobowiązani do przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie   
    obowiązującym jednostkę kontrolowaną.
                                                            § 94                                                            
1.W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia  o tym
Przewodniczącego   Rady.
§ 95
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki
dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby
kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest  niezwłocznie udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż  określone w ust. 3.
                                                                    § 96
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli 
§ 97
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty jej
    zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
            1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu, 
            2) imię i nazwisko kontrolujących,
            3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
            4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą, 
            5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
            6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
                wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego 
                podmiotu oraz wskazania dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w
               protokole                                                                                                                    
            7) datę i miejsce podpisania protokołu,
            8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu stwierdzające otrzymanie protokołu.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do
    sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
 
§ 98
1.W przypadku nie zgadzania się z zapisami i ustaleniami protokołu przez Kierownika
   kontrolowanego podmiotu jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty
   otrzymania protokołu -pisemnego wyjaśnienia.
2.Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego
   Komisji Rewizyjnej.
§ 99
    Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników
    Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia   kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
    Kierownik kontrolowanego podmiotu jest zobowiązany poinformować Przewodniczącego  Rady o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych.
§ 100
Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, kierownik kontrolowanego podmiotu oraz Wójt Gminy.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 101
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do
    dnia 31 stycznia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
   1) terminy odbywania posiedzeń,
   2) nazwy jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej
3. Plan pracy Komisji Rewizyjnej może być roczny lub półroczny; przystąpienie do  wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy.
§ 102
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia do 31 marca każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
    1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
    2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
    3) wykaz niewykonanych uchwał Rady,
    4) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
    5) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi  
        wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,                                                               
    6) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wnioski w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze
    swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 103
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
    Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są
    objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o których mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
    Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
    1) Przewodniczącego Rady,
    2) nie mniej niż 10 radnych,
    3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
    1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
    2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub 
        ekspertów.
5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz
    zaproszone osoby.
6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być
    podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 104
1. Uchwały Komisji Rewizyjnej  zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
    najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
2. W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego
    komisji.
§ 105
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt .
§ 106
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 107
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i    
doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych   
kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych  komisji  Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
 
§ 108
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych.
§ 109
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 110
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.                                                                                                                                 
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady w formie pisemnej.
3. W zgłoszeniu podaje się:
     1) nazwę klubu,
     2) listę członków,
     3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 111
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 112
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z
    rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
    podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków
    klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.
§ 113
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
 
§ 114
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów
    klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 115
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych
    przedstawicieli.
§ 116
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania
 
Rozdział IX. Tryb pracy Wójta
§ 117
Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) przypisane zadania,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
 
§ 118
Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 119
Wójt uczestniczy w sesjach Rady.
 
§ 120
Komisje Rady mogą żądać przybycia wójta na ich posiedzenie.
§ 121
Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 117 - § 120 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.
 
§ 122
1.Wójt podejmuje rozstrzygnięcia w formie zarządzeń, decyzji i postanowień w sprawach należących do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz innych aktów prawnych.
2. Zarządzenia Wójta ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez właściwą komórkę     organizacyjną Urzędu.

Rozdział X . Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady,
Komisji  i Wójta.
§ 123
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
 
§ 124
Protokoły z posiedzenia Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
                                                                                                                                                   
                                                                   § 125
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są  w   dniach  i  godzinach przyjmowania interesantów.
3. Zasady udostępniania dokumentów określone są odrębną uchwałą.
§ 126
Realizacja uprawnień określonych w § 125 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
 
§ 127
Uprawnienia określone w § 125 nie znajdują zastosowania:
1)      w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,
2)      gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione informacje,
3)      w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Rozdział XI. Pracownicy samorządowi
§ 128
W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących stanowiskach:
-         kierowników referatu,

Rozdział XII. Postanowienia końcowe
 
§ 129
1. Organem prasowym wspólnoty samorządowej Gminy jest wydawana przez Radę
    gazeta samorządowa „Wiadomości Gminy Stare Kurowo”.
2. Na cele wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 Rada Gminy corocznie wydziela
    środki finansowe w budżecie gminy.
3. Redaktora naczelnego gazety samorządowej powołuje i odwołuje Rada.
§ 130
Tracą moc uchwały: Nr XVIII/ 103 / 96 Rada Gminy Stare Kurowo z dnia 29 maja 1996 roku w sprawie przyjęcia statutu Gminy Stare Kurowo, Nr II / 11 / 98 Rada Gminy w Starym Kurowie z dnia 03 grudnia 1998 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy, Nr X / 111 / 2000 Rada Gminy w Starym Kurowie  z dnia 27 kwietnia 2000 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Stare Kurowo, Nr XVII/ 180 / 2001 Rady Gminy w Starym Kurowie z dnia 07 września 2001 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Stare Kurowo.
§ 131
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Stare Kurowo
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Monika Popek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-04-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Monika Popek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-04-20 10:05:00
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-04-20 10:05:10
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-09-13 10:17:21
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4662 raz(y)